maanantai 31. tammikuuta 2011

french school and pictures from deauville

D: Heipsann 
Olin tänä aamuna hissan tunnilla ja musikaalin harjotuksessa ja sit kun ruokatunnilla lähin koulun ulkopuolelle, tajusin ettei mul oo mikään maailman paras olo joten lähdin kotiin. Oltiin siis viikonloppuna Deauvillessä ja olin kipeenä. No, nyt kun siis 95% varmasti oon tän päivän kotona niin mul on aikaa pitempäänkin postaukseen eli aion myös kertoo mun omasta tai siis ranskalaisesta koulusta.
 eli mentiin Marian kanssa kahdestaan tollasella junalla joka meni Caeniin ja me sitten jäätiin Lisieuxissä ja vaihdettiin sellaseen höskään mitä Suomessa sanottaisiin lähijunaks :D näytti ihan A-junalta mikä menee Rautatientorilta Leppävaaraan Helsingissä jos tiiätte mistä puhun :D
äiti haki asemalta ja mentiin heti syömään kun oli jo niin myöhä
my (new) phone 
 maria tykkää nukkkuu :-)
 maria's uggs

No tässä varmaan kaikki kuvat tällä kertaa Deauvillestä (ei niit toki paljoa tullu :D). Anteeks niistä vähäisistä naamakuvista, kummallakaa ei vaan tosiaan ollu mikään naamaviikonloppu ! 


tossa näkyy sumusesti mun tän päivän asu mitä ei sit tarvinnukkaan sen enempää pitää sillä heti kotiin päästyäni vaihdoin verkkareihin ja huppariin. Mul on ihan sika kylmä ! 
 ja tässä mun väsyny naama hahha:D

No mut nyt siitä koulusta.
Okei en ees tiiä mistä alottaa :D kaikki on niin erilaista. Eli ensiksi en ole ysillä niinkuin pitäs olla. Oon kolmosella (3ème). Nää luokat menee täällä vähän niinkuin eri suuntiin paitsi et ala-asteella on CM2, CM ja jotain muita joita en edes tiedä :D ne siis vastaa 1-5. luokkia. Sitten ne menee näin:

6ème - 6. luokka
5ème - 7. luokka
4ème - 8. luokka
3ème - 9. luokka
2nde - lukion 1. luokka
1ère - lukion 2. luokka

ja sitten on vielä terminale.

Toivottavasti tajuutte koska en oo hyvä selittää yhtään mitään :)
No sitten tosi monilla niinkuin mulla ei ole ollenkaan koulua keskiviikkoisin. Ylemmillä luokilla toi keskiviikko korvataan yleensä lauantailla mutta alemmilla luokilla saattaa olla vaan neljänä päivänä viikosta kouluu !
Sitten jokaisessa koulussa (jopa Marian omassa vaikka se onkin vähän erikoinen koulu) on tollaset ns. päiväkirjat (carnet de liaison). Tossa kuvassa sen kansi jossa lukee punasella syötkö koulun ruokalassa vai ulkopuolella. Toi externe mun kohdalla tarkoittaa sitä että syön ulkopuolella. Sitten siinä on tietenkin nimi ja luokka, vanhempien allekirjoitukset ja pakollinen naamakuva jota en halunnu tähän blogiin :D
 Toi carnet de liaison sisältää sun koko kouluelämän sisässään, kaikki jälki-istunnot niin kuin esim. tossa kuvassa ylhäällä, opettajien yhteystiedot, tapaamiset, poissaolot (kuva alhaalla) jne.
Siinä myös mun lukujärjestys takakannessa jota pitää näyttää jokaikinen kerta oven valvojille lähtiessään. 
Ton vihon takia me käydään tosi usein rehtorin luona joka aina allekirjoittaa poissaoloja/jälki-istuntoja. 
Me saadaan jälki-istuntoa jos sinutellaan opettajiamme. Ne on joko "madame" tai sitten "monsieur" ja siihen perään sukunimi. Meille ei oo koskaan kerrottu niitten etunimiä :o Sitten nää opettajat sanoo oppilaitaan "mademoiselle" ja "monsieur" mutta välillä ne käyttää kans ihan etunimiä.
Me ei saada käyttää MITÄÄN elektroniikkaa koulun seinien sisäpuolella (siks oon saanu otettua vaan muutamia kuvia mun koulusta koko vuoden aikana), jos joku näkee meidät käyttävän vaikka kännykkää nii se viedään rehtorille ja pelkästään sun vanhemmat pystyy hakee sen sieltä ! Näin on tapahtunu jo muutamalle mun kaverille, ei onneks vielä mulle.. 
Mun koulussa on yli 2000 oppilasta eli se on aika iso. Sinne sisälle ei pääse aina ihan milloin vain vaan ne ovet on auki aina vaan välkillä. Jos sä myöhästyt 10 minuuttia, sun on odotettava ulkopuolella seuraavaa välituntia :D 
No mitäs muuta.. ois vaikka mitä mut tuntuu siltä etten jaksa ollenkaan. Mun tekee mieli nukkua. Ehkä mä lopetan tän tähän ja jatkan joskus toiste. Saitte te jo kumminkin jotain kuulla mun koulusta, niinhän ? 
tossa vielä mun koulu ulkopuolelta

DARIA

P.S. Marian kuvia :-)

17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

tosi kiinnostava postaus daria! :) ois kiva kuulla lisääkin sun koulusta esim. millaset tunnit, koulupäivät yms. Toi on niiin erilaista kun Suomessa!

E kirjoitti...

vähä kiva postaus tää semmonen mielenkiintonen :) psst ihanan paljon noita simpukankuoria rannalla :--D!

Anonyymi kirjoitti...

siis ihan hirvee tyranni koulu!

Oli tosi kiva nähä teistä välillä uusia ja varsinki koko vartalo kuvia!Ootte niin samannäkösiä!!:DD

SN kirjoitti...

ihana postuas ja tosi ihanii kuvia! :--)

http://ourstylebyns.blogspot.com/

EMMA kirjoitti...

:--DD joo on vähä erilailla koulu ku suomes hah

DM kirjoitti...

Anonyymi:
joo no mä kerron lisää ku kerkiän :)

Elina:
haha jepp thanks :D

Anonyymi:
ahhah no se nyt vähän on semmonen tyranni koulu :D meille on selitetty et ranskassa on pahempiiki :D eei me olla ollenkaa samalaisii :-)

Our style:
dankkeee :) !

emma:
pikkasen joo :D

DARIA

Anonyymi kirjoitti...

hei musta olis ihanaa jos postaisit jotain siitä että millon ja minkä takia siis ootte muuttanu ranskaan? ja miten oot oppinu kielen, onko se vaikeeta jne:D

DM kirjoitti...

Anonyymi:
ookeei enköhän mä joku päivä :-)

DARIA

Little talks from my head kirjoitti...

oi, luulin että meijän koulusta on tullut kauhea, mutta kyllä tää vie jo voiton.. :D

Mira kirjoitti...

huhhu,siis eihän tuolla voi olla yhtään luvattomasti poissakaan ja mä myöhästynki yleensä joka päivä..:D

http://my-sweet-lifestyle.blogspot.com

Milena kirjoitti...

Hei missä toi sun koulu on ? ku me oltiin keväällä siis pariisissa ja meiän hotellin ikkunasta näky ton näkösen koulun tohon sisäpihalle, et voiskohan se olla sama paikka? :p se oli joku holiday inn, ja metroasema oli saint placide.

DM kirjoitti...

Johanna:
hahahha :-DD

Mira:
jepp :) !

Milena:
aa no ei varmaan ole se sama koska mun koulun eessä eikä edes vieressä oo mitään hotellej ja sit mun oma on invalides-kirkon takana jos yhtään hahmotat missä se on :-)

DARIA

Anonyymi kirjoitti...

kuulostaa kyllä aika natsikoululta suomeen verrattuna.. tiesin että siellä ollaan vähän tarkempia mutta että nuin paljon! :o
mutta kiitos mielenkiintoisesta postauksesta :)

Annika kirjoitti...

Mun piti siirtä eteenpäin tollanen blogger award ja nimesin teidät. Näkee tästä linkistä :)

Anonyymi kirjoitti...

Heei! Teillä on tosi kiva blogi ku vähä selaisin sitä :) Mua kiinnostaa et asutteko Ranskassa perheen kans ja kuinka kauan ootte asunu! :)

Anonyymi kirjoitti...

entiiä oonko sokee vai eiks teil oo täs blogissa sellast selain juttuu millä pääsis niinku esim viime joulukuun postauksiin suoraan yms? Ku aloin vasta seuraamaan tätä nii ois kiva lukee kaikki vanhat postaukset ilman et painan miljoona kertaa vanhemmat tekstit :))

Anonyymi kirjoitti...

oon iha inlove tein blogiiinn mut hei pystyttekö liittyy tonne blogilistalle ni ois helppo seuraa tät blogii :-)